Přednášky 2016

 

Jan Žižka z Trocnova a Kalicha v zrcadle kinematografie - Františka Vrbenská

Husitské hnutí a jeho proměnlivý obraz v české kultuře. Co víme o historickém Janu Žižkovi? Hledání portrétu nejslavnějšího českého vojevůdce. Husité (ne)vstupují do filmu: animák i neznámé dokudrama.Trilogie Otakara Vávry - zákulisí, klady, zápory a zajímavosti. Přes válečné umění a politiku k akční romantice...

 

Textilní výroba ve středověké Evropě

Přednáška se poskytne základní informace o tom, jak se textil vyráběl. Dozvíte se: z čeho se vlastně vyrábělo, jak probíhalo zpracování základních materiálů jako je vlna nebo len, co všechno se muselo udělat, než byl z ovce ušitý plášť nebo, kde Krteček udělal při výrobě svých kalhot nepatrnou technologickou chybu. Začátečníkům pak poskytnu pár rad jak (ne)dělat svůj historický oděv nebo fantazijní kostým a pokud to čas dovolí, bude zde i prostor pro dotazy nebo diskusi.

 

Sklo nejen v době železné a výroba replik dávných šperků - Jan Kapustka

Přednáška vás provede od hlubokého pravěku, kdy bylo u nás sklo exotických zbožím až k první domácí sklářské škole, která vznikla v době Keltů. Nevyhneme se ani pověstem a legendám o vzniku skla a současným experimentům s výrobou replik dávných šperků.

 

Vývoj a příprava doplňků pro deskové hry (virtuální a skutečná) - Adam “Kuře” Jech - MakersLab

Záplava velkých deskových her ze zahraničí plná figurek destiček a žetonů. Proč se tomu tak děje?
Jaké má našinec možnosti při vývoji hry a co nás může v budoucnu čekat. Stane se virtuální realita při hraní deskových her součástí a nebo si budeme tisknout doma na 3D tiskárně své vlastní hrdiny. Ukázka malé 3D tištěné hry a její přípravy a možná i něco virtuálního :-)

 

Bartitsu - sebeobrana Sherlocka Holmese a ženského hnutí sufražetek, fikce a fantastická skutečnost - Robert Waschka

Prezentujeme sebeobranný styl konce 19. století a především pak post viktoriánského období. Zaměříme se jednak na vysvětlení jeho pouliční praktičnosti, jednak na zajímavé souvislosti s rozvíjejícím se ženským hnutím. Představíme vám ústřední postavu bojovné části ženských aktivistek a první ženskou instruktorku bojových umění a osobní strážkyni v moderních dějinách. Pokusíme se dovodit, proč styl vznikající jako syntéza technik a přístupů od Japonska přes Švýcarsko po tradiční Britský pugilismus dosáhl mimořádných úspěchů a má nyní po své renesanci stovky klubů po celém světě.

 

Raně novověké vojenské tábory a jejich zabezpečení - Klára Andresová

Vojenský tábor raného novověku nebyl nechráněným shlukem stanů uspořádaných okolo prázdného prostranství na louce za městem. Jednalo se obvykle o prostor, který byl předem naplánovaný a rozvržený do jednotlivých sekcí, jakými byly nejen přístřešky vojáků, ale například i stánky trhovců, shromaždiště nebo latríny. Ačkoliv záleželo na tom, zda měl tábor sloužit k přečkání jedné noci, či jako zimní kvartýr, obvykle se zabezpečoval valy nebo vozovou hradbou, přičemž okolo něj i uvnitř něj se pohybovaly hlídky. Přednáška se zaměří na uvedené způsoby zabezpečování vojenských táborů křesťanských armád ve středoevropském prostoru cca v rozmezí let 1550–1650 a jejich reflexi v dobových vojenských příručkách.

 

Kniha jako nástroj korupce v době vlády Václava IV. - Antonín Kadlec

Příspěvek je sondou do problematiky korupce a klientelismu v době vlády Václava IV. Stěžejním tématem pak bude jedinečný rukopis Bellifortis Konráda Kyesera, též zvaného bavorský Da Vinci. Lékař původem z Eichstadtu byl rovněž vynálezcem, který měl v úmyslu předat Václavu IV. rukopis plný vojenských pouček a vynálezů, které v minulosti spatřily světlo světa, ale i těch, které snad ani nikdy nemohly být vyvedeny v praxi. Těšit se tak můžete na úžasná rotační děla, ale třeba i pontonové mosty a potápěčské skafandry a to vše ze samého počátku 15. století. Autor příspěvku měl v ruce originály dvou nejstarších rukopisů a některé z fotografií dosud nebyly publikovány.

 

Hrací karty středověku a raného novověku - Ludibrium

Historie hracích karet od jejich příchodu do Evropy po třicetiletou válku, základní členění barev a typů. Základní druhy starých karetních her a možnosti rekonstrukce pravidel.

 

Od Mamutíka po Laudona- dálkové zbraně vrhací, střelné a palné - Petr Indy Havelka

Přednáška o historii a vývoji loveckých a válečných zbraní na dálku. Zbraně vrhací, metací, střelné a palné od lovců mamutů po generála Laudona. Rekonstruované repliky a jejich praktické použití, vysvětlení jejich užití k lovu či boji, použité techniky, jejich odkaz pro naši dobu. Za příznivého počasí ukázky venku, diskuze vítána...

 

Košilatá historie - Vojtěch Půlpán

Co všechno jste chtěli i nechtěli vědět o intimním životě našich předků. Plno podivných zvyklostí, zcela autentických historií a zcela nemravných historek. Nedoporučeno pro kohokoli pod 30 let. Explicitní obrazový a veršovaný materiál.

 

Jugger jako československá anomálie - úvod do postapokalyptického sportu - Ondřej 'Nerion' Janovský a Tomáš 'Lazar' Doležal

Možná jste viděli ten stařičký film - Pocta pro juggera. V postapokalyptické pustině se tam hráči Kruté hry perou o psí lebku. Možná jste je viděli ve skutečnosti - v Praze v parku se hráči Kruté hry perou o maketu psí lebky. Poslechněte si víc o tom, jak se v čechách i jiných krajích hrál a hraje "Jugger" a proč je ten "český" specifický. Prohlédněte si fotky a videa. Zeptejte se na to, co vás zajímá, ještě před tím, než budete na Repliconu svědky dalšího turnaje pražských gangů. Jugger je zápas, boj zbraněmi, týmový sport i životní styl.

 

HMB - sport, kde se pro ránu nejde daleko - Sportovní Klub Středověkého Kontaktního Boje Praha

Tréninky, metoda, výbava, technika.

 

Báje a mýty o HMB - Sportovní Klub Středověkého Kontaktního Boje Praha

Co okolo tohoto sportu koluje? A co je a co není pravda?

 

Larp "Legie: Sibiřský příběh" po stránce "autenticity" - David František Wagner

Autenticita, prchavý pocit aspoň chvilkové opravdovosti je cílem řady z nás. My jsme podle zpětné vazby dosáhli silného pocitu "autenticity" v konkrétním larpu.Jaké nástroje jsme k tomu použili, kde jsme se poučili z reenactmentu, kde z divadla, kde z formálního studia psychologie, co se ukázalo jako úplně zbytečná práce a co jsme zjistili nového vám ukážeme na hlubším designovém řezu jednoho tématu v rámci komplexnější hry. A pokusím se, aby z toho bylo co nejvíc zkušeností z praxe a drobných tipů, které můžete zužitkovat i úplně jinde, než při tvorbě larpu.

Larp Legie: Sibiřský příběh za sebou má deset běhů včetně mezinárodních a před sebou jenom v únoru 2017 další čtyři. V kombinaci s tím, že po každé akci sbíráme silnou technickou zpětnou vazbu dotazníkově i hlubšími rozhovory tak máme k dispozici relativně silná data.

 

Stavíme hradiště - jak na to, a čemu se vyhnout - Curia Vitkov

 

Oděv kata v Čechách vrcholného a pozdního středověku - Ivana Bláhová

Projekt a osobnost Elišky Rejčky s vyvrácením zažitých mýtů o vládě slabých českých králů - Hradecký dvůr

 

Valkýry a ženy bojovnice na starém Severu - Jan Kozák, Barrandovská škola šermu